Digionnistuminen vaatii toimintamallien muutosta

Juho_OksanenJuho Oksanen

Digitalisaatioon ladataan paljon odotuksia. Aiheesta. Mahdollisuudet ovat huikeat, ja näemme niistä vasta jäävuoren huipun. Toimintatapojen sähköistämiseen kannattaa panostaa, koska asiakasodotukset ovat muuttuneet lähtemättömästi. Yksikään organisaatio ei halua profiloitua paperimaailman viimeisenä linnakkeena.

Digitalisaation hyödyntäminen ei kuitenkaan ole suoraviivaisen helppoa, koska runsaasta puheesta huolimatta organisaatiot eivät vielä ole digiajassa. Suurin mahdollisuus ja haaste piilee organisaatioiden sisäisessä työnjaossa. Digitalisaatio ei etene yksistään sillä, että organisaatioiden kehittävä ja kokeileva pää edistää uusia ratkaisuja pistemäisesti. Jos liiketoiminta ei ole syvällisesti jo alun alkaen mukana asettamassa tavoitteita ja tuomassa asiakastietämystä prosessiin, kehitys jää teknispainotteiseksi. Tällöin tulos saattaa olla sellainen, ettei se viime kädessä tuota asiakkaalle lisäarvoa.

Digionnistuminen vaatii joustavaa ja syvällistä yhteistyötä organisaatioissa.

Toisaalta tietohallintoa ei sovi kehittämisessä unohtaa eikä jättää rauhaan omia servereitään halaamaan. Tämän hetken, ja ainakin TVR:n vinkkelistä nähtävissä olevan tulevaisuuden organisaatiot rakentuvat niin, että tietohallinnon osaamisen ja näkemyksen saaminen mukaan liiketoimintalähtöiseen kehittämiseen on onnistumisen elinehto.

Digionnistuminen vaatii joustavaa ja syvällistä yhteistyötä organisaatioissa. Jokainen itseään kunnioittava organisaatio on toki tähän sisäiseen yhteistyöhön panostanut, mutta monessa paikkaa digitalisaatio vaatii vielä enemmän. Nykyiset perinteisestä liiketoiminta–tietohallinto-jaottelusta kumpuavat sisäisen yhteistyön mekanismit ovat vanhentuneita, mutta uusien mallien löytämiseen ei ole suoria vastauksia. Kun kehittäminen on yhä leimallisemmin yhteispeliä, parhaiten pärjäävät ne, joilla on syvällinen ymmärrys asiakkaiden tarpeista sekä vahva yhdessä tekemisen kulttuuri.

Mahdollisuus TVR:n asiakaspalvelun kehittämiseen

Tulorekisteri tarjoaa TVR:lle mahdollisuuden isoon digiloikkaan. TVR haluaa hyödyntää tämän mahdollisuuden täysimääräisesti. Se on velvollisuutemme asiakkaitamme eli suomalaisia työnantajia kohtaan. Julkisen tehtävän hoidossa organisaation oma halu ei vielä riitä, vaan vaaditaan lainsäädännöllä mahdollistamista. TVR:n hanke hyödyntää tulorekisteriä käy hyvästä esimerkistä, miten digitalisaation hyötyjen saavuttamista voidaan johdonmukaisella työllä vauhdittaa.

STM:n johdolla ja työmarkkinaosapuolten tuella olemme saaneet osallistua lainvalmisteluun, jolla mahdollistetaan toteutuneeseen palkanmaksuun perustuva tapa laskuttaa työttömyysvakuutusmaksut. Tämä muutos tulee tukemaan tulorekisterin kansallisia tavoitteita eli laskemaan työnantajien hallinnollista taakkaa ja tehostamaan TVR:n toimintaa julkista tehtävää hoitavana organisaationa.

TVR uudistaa toimintamalliaan, jotta voimme varmistua kyvykkyydestämme tuottaa asiakkaidemme odotuksia vastaavia palveluita jatkossakin.

TVR uudistaa toimintamalliaan, jotta voimme varmistua kyvykkyydestämme tuottaa asiakkaidemme odotuksia vastaavia palveluita jatkossakin. Haastava, mutta samalla kiinnostava osa muutosta on saada organisaatio pelaamaan aidosti yhteen palveluidemme kehittämisessä. Liiketoiminnan ja tietohallinnon väliset raja-aidat pitää saada hyvin mataliksi, ja tilalle tarvitaan jotain aivan uutta. Julkisen hallinnon asiakkailla on lupa odottaa ja vaatia sitä.

Liiketoimintateknologia, digimuutos ja asiakaspalvelun kehittäminen ovat mielenkiintoisia kokonaisuuksia, jotka erottelevat tulevaisuuden organisaatioita menestyviin ja kyydistä putoaviin. Me käymme mielellämme dialogia ja olemme halukkaita oppimaan muilta jo pidemmälle edenneiltä. Tervetuloa keskustelemaan ja jakamaan omia kokemuksia!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s